برترين زبان هاي برنامه نويسي طراحي و توسعه وب سايت

طراحي سايت، سئو، طراحي فروشگاه اينترنتي

برترين زبان هاي برنامه نويسي طراحي و توسعه وب سايت

۴۶ بازديد
با افزايش محبوبيت و پيشرفت تكنولوژي، طراحي وب سايت كاربردي و جذاب براي هر كسب و كاري ضروري به نظر مي رسد. فرآيندي كه از آن طريق يك وب سايت مناسب، اپليكيشن هاي موبايل يا سيستم هاي مشابه ايجاد مي شوند، به عنوان توسعه وب سايت شناخته مي شوند. يكي از جنبه هاي كامل تر توسعه وب سايت، برنامه نويسي وب است كه به كمك زبان هاي برنامه نويسي به دست مي آيد. زبان هاي توسعه وب سايت، پلتفرم هايي هستند كه دستور العمل ها و اقدامات براي ارتباط با يك ماشين را ايجاد مي كنند. در اين مقاله ما بيشتر به 1) توسعه وب و زبان هاي برنامه نويسي و همچنين 2) بررسي محبوب ترين زبان هاي برنامه نويسي در دنيا خواهيم پرداخت. 

 

توسعه وب سايت: مقدمه

توسعه وب يك اصطلاح است كه براي اشاره به روند طراحي يك وب سايت مورد استفاده قرار مي گيرد، چه يك صفحه وب سايت ساده باشد و چه يك سامانه شامل صفحاتي پيچيده باشد. توسعه وب سايت برخي اقدامات مانند طراحي وب، ايجاد محتوا، برنامه نويسي، وظايف امنيتي شبكه و همچنين اسكريپت سمت سرور و غيره را شامل مي شود. به منظور دنبال كردن توسعه وب سايت به عنوان يك حرفه، يكي از مهم ترين چيزهايي كه بايد در نظر بگيريد، داشتن مهارت در زبان هاي برنامه نويسي است.

زبان برنامه نويسي چيست؟
يك زبان برنامه نويسي براي كنترل عمل كردهاي يك ماشين استفاده مي شود. يك زبان برنامه نويسي به گونه اي طراحي شده است كه از طريق دستورالعمل هاي آن بتوان با يك سيستم كامپيوتري ارتباط برقرار نمود. از زمان اختراع كامپيوترها، هزاران زبان برنامه نويسي ايجاد شده است و هر ساله نيز بر تعداد آن ها افزوده مي گردد.

يك زبان برنامه نويسي به طور كلي به دو جزء تقسيم مي شود كه شامل معنا شناسي و نحو است. نحو يا همان سينتكس (syntax) به معني نگارش و قرار گيري كلمات به صورت درست در نوشته ها مي باشد. Sematics يا معنا شناسي در واقع مفهومي است كه به ساختار هاي نحوي زبان مي دهيم. مثلا جمله "علي به مدرسه رفت" از نظر نگارشي درست است و قواعد هم به درستي رعايت شده است ولي جمله "علي رفت به مدرسه" اشكال نحوي يا Syntax دارد چون در زبان فارسي محل قرار گرفتن فعل در آخر جمله است.

ويژگي هاي يك زبان برنامه نويسي

در زير سه ويژگي اصلي زبان هاي برنامه نويسي كه شما بايد بدانيد توضيح داده ايم:

  • انتزاع (Abstractions): اكثر زبان هاي برنامه نويسي داراي قوانين خاصي هستند كه به ما كمك مي كنند ساختار داده ها را تعريف يا علامت گذاري كنيم و همچنين نحوه اجراي دستورات را كنترل كنيم. اين قوانين به صورت انتزاعي به كار رفته است. اصل انتزاع در بعضي موارد به عنوان توصيه هايي است كه به يك برنامه نويس وب داده شده، تا بتواند به درستي از انتزاع ها استفاده نمايد.
  • تابع و هدف (Function and target): هنگام استفاده از يك زبان برنامه نويسي، علاوه بر انجام كد نويسي خود شما به ابزار هايي نياز داريد كه از طريق آن ها سيستم كامپيوتري بتواند الگوريتم ها را كنترل كند و محاسبات را انجام دهد. كامپيوتر همچنين كنترل دستگاه هاي خارجي مرتبط با آن مانند چاپگر، روبات و غيره را در اختيار دارد. بنابراين تعريف كامل زبان برنامه نويسي شامل يك توضيح يا يك دستگاه يا پردازنده اي است كه براي آن زبان ايده آل شده است. اين يكي از دلايلي است كه چرا زبان هاي برنامه نويسي با زبان هاي انساني تعامل متفاوت هستند!
  • قدرت بيان (Expressive power): زبان هاي برنامه نويسي اغلب بر اساس محاسباتي كه توانايي انجام آن ها را دارند دسته بندي مي شوند. اين قدرت بيان يكي ديگر از ويژگي هاي زبان هاي برنامه نويسي است كه از اهميت بالايي برخوردار است.
عواملي كه در انتخاب يك زبان برنامه نويسي بايد به آن ها توجه كرد

از آن جايي كه انواع مختلفي از زبان هاي برنامه نويسي وجود دارند، انتخاب يك زبان مناسب و يا ترك كردن يك زبان ديگر براي توسعه دهندگان كار آساني نخواهد بود. در زير فاكتور هاي خاصي را براي تصميم گيري در اين زمينه شرح داده ايم:

  • پلتفرم هدف: اولين چيزي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه برنامه شما در كجا اجرا خواهد شد. زبان هاي برنامه نويسي قادر نيستند كه در هر سيستم عاملي اجرا شوند. مثلا يك برنامه نوشته شده توسط زبان C براي اجرا بر روي ويندوز و سيستم هاي مبتني بر لينوكس به كامپايلر  نياز خواهد داشت. 
  • كارايي: كامپايلرهايي كه با زبان مورد نظرتان مناسب هستند، بايد كارآمد باشند، تا زبان سريع اجرا شود.
  • انعطاف پذيري و عملكرد: زبان انتخابي شما بايد به اندازه كافي انعطاف پذير باشد تا بتوانيد برنامه ها يا ويژگي هاي بيشتري را در آن اضافه كنيد. همچنين عملكرد كلي آن بايد به تناسب و ميل شما باشد.
  • دسترسي به كتابخانه ها: بايد يك كتابخانه اي وجود داشته باشد كه قادر به حل مشكلات برنامه نويسي شما باشد.
  • اندازه پروژه: دو نوع برنامه نويسي وجود دارد: بزرگ و كوچك. شما بايد يك زبان را انتخاب كنيد كه مي توان پروژه را با آن پياده سازي نمود و براي اندازه پروژه مناسب باشد.
  • بيان و زمان توليد:  اطمينان حاصل كنيد كه زبان بسيار خوانا و واضحي را انتخاب مي كنيد و زمان توليد برنامه ها و يا كد ها براي شما خيلي نامناسب نباشد.
  • پشتيباني از ابزار: سعي كنيد از زباني استفاده كنيد كه ابزار ها و روش هاي مختلفي را براي كنترل و پياده سازي پروژه ارائه مي دهند.
محبوب ترين زبان هاي برنامه نويسي

 

جهان زبان هاي برنامه نويسي بسيار گسترده و شناخته شده است ولي يادگيري هر يك از اين زبان هاي برنامه نويسي نه عملي است و نه امكان پذير خواهد بود. اگر شما يك توسعه دهنده هستيد كه علاقمند به يادگيري مفاهيم مفيد و محبوب هستيد، ابتدا بايد بدانيد كه اين هزاران زبان براي يادگيري كدام اند؟ فهرست 15 زبان برنامه نويسي برتر در سال جاري به ترتيب در زير آورده شده است و مشخص است كه جاوا اسكريپت محبوب ترين آن ها مي باشد:

  • jаvascript
  • Java
  • Python
  • CSS
  • PHP
  • Ruby
  • C++
  • C
  • Shell
  • C#
  • Objective C
  • R
  • VimL
  • Go
  • Perl
  • حال به بررسي جزئيات بيشتري درباره برترين زبان هاي برنامه نويسي مي پردازيم:

    جاوا اسكريپت

    جاوا اسكريپت يكي از محبوب ترين و پويا ترين زبان هاي برنامه نويسي براي طراحي وب سايت است. اين زبان قادر به دستيابي به چندين چيز است، از جمله كنترل مرورگر، ويرايش محتوا در يك سند نمايش داده شده، اجازه دادن به اسكريپت هاي سمت سرويس گيرنده براي برقراري ارتباط با كاربران و همچنين ارتباطات غير همزمان. جاوا اسكريپت به طور گسترده و موثر در ايجاد برنامه هاي كاربردي دسكتاپ و همچنين براي توسعه بازي ها استفاده مي شود. 

    يكي از بهترين چيزهايي كه در مورد جاوا اسكريپت براي شما به عنوان يك توسعه دهنده يا صاحب وب سايت وجود دارد، اين است كه جاوا اسكريپت يكي از چند زبان برنامه نويسي است كه توسط همه مرورگرهاي بزرگ بدون نياز به كامپايلرها يا افزونه ها پذيرفته شده و پشتيباني مي شود. همچنين مي تواند در سيستم عامل هايي كه مبتني بر وب نيستند، مانند ويدجت دسكتاپ كار كند. همچنين جاوا اسكريپت از سبك هاي برنامه نويسي تابعي (functional) و شي گرا (object-oriented) پشتيباني مي كند.

    جاوا

    جاوا يكي ديگر از زبان هاي برنامه نويسي بسيار محبوب و گسترده است كه مي توانيد از آن براي توسعه وب سايت ها استفاده نماييد. اين زبان شي گرا، مبتني بر كلاس ها و سنكرون است كه توسط Sun Microsystems در دهه 1990 توسعه داده شد. از آن به بعد، زبان جاوا بيشترين زبان مورد استفاده است كه همچنين به عنوان يك پلتفرم استاندارد براي شركت ها و چندين توسعه دهنده موبايل و بازي در سراسر جهان كار مي كند. برنامه طراحي شدهتوسط جاوا در سراسر انواع مختلف سيستم عامل ها كار مي كند. اين بدان معني است كه اگر يك برنامه در سيستم عامل Mac نوشته شده باشد، مي تواند بر روي سيستم عامل هاي مبتني بر ويندوز نيز اجرا شود.

    هر زبان با مأموريت و هدف مشخصي ايجاد مي شود. در زير پنج اصل عمده يا اهداف ذكر شده در هنگام ايجاد زبان جاوا در نظر گرفته شده است:

    • اين زبان بايد يك زبان برنامه نويسي امن و قوي باشد
    • اين زبان بايد يك زبان شي گرا و ساده باشد.
    • اين زبان بايد قادر به اجرا با كارايي بالا باشد.
    • اين زبان بايد به صورت چند نخي، پويا و تفسير شده باشد.
    • اين بايد قابل انتقال و معماري بي طرف (architecture-neutral) باشد. (جاوا براي پشتيباني از برنامه هاي كاربردي در شبكه طراحي شده است. به طور كلي، شبكه ها از انواع مختلفي از سيستم هاي مختلف با معماري CPU و سيستم عامل تشكيل مي شوند. براي فعال كردن يك برنامه جاوا براي اجرا در هر نقطه از شبكه، كامپايلر يك قالب پرونده شئ معماري را توليد مي كند، كد كامپايل شده در بسياري از پردازنده ها قابل اجرا است. توليد نرم افزاري كه روي تمام سيستم عامل ها اجرا مي شود تقريبا غيرممكن است. با جاوا، همان نسخه از برنامه در تمام سيستم عامل ها و پلتفرم ها اجرا مي شود.)
    پايتون

    پايتون يك زبان برنامه نويسي بسيار كاربردي و جامع است كه در طبيعت پويا است. پويايي در طبيعت به اين معني است كه شما به عنوان يك توسعه دهنده مي توانيد بدون نياز به يك كامپايلر كدهاي خود را بنويسيد و آن را اجرا كنيد. طراحي اين زبان به گونه اي است كه از خوانايي كد پشتيباني مي كند، به اين معني كه نحو يا سينتكس آن به گونه اي است كه تنها چند خط كد براي بيان يك نكته يا يك مفهوم لازم است. اين سطح خوانايي كد در مورد جاوا و ++C و غيره نيز امكان پذير است. هدف از توسعه دهندگان اين زبان آن بود كه از آن لذت ببريم!

    پايتون يك زبان سطح بالا و پيشرفته است كه يادگيري و درك آن براي مبتديان آسان خواهد بود. برخي از برنامه هايي كه توسط پايتون طراحي شده اند Rdio، Instagram و Pinterest هستند. علاوه بر اين، برخي از پلتفرم هاي ديگر كه توسط پايتون پشتيباني مي شوند، جانگو، گوگل، ناسا و ياهو و غيره هستند. برخي از ويژگي هاي ديگر اين زبان عبارتند از: مديريت خودكار حافظه، كتابخانه بزرگ، سيستم پويا و حمايت از بسياري از پارادايم ها.

    ترجمه از سايت cleverism


    تا كنون نظري ثبت نشده است
    امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد