- تقويمي با فرجه براي خود تهيه كنيد.
وقتي هفته اي پر استرس داريد، بهتر است تمام برنامه هاي خوب و قابل اجراي خود را به زمان بهتري موكول كنيد و روي هدف اصلي خود متمركز شويد. يك تقويم آنلاين براي حفظ و نگهداري شما در مسير دستيابي به اهداف سايت يا فروشگاه اينترنتي تان ضروري است. برنامه هفتگي خود را تنظيم كنيد و سپس بررسي كنيد كه چه زمان هايي را براي رسيدگي به ديگر فعاليت هايتان خالي گذاشته ايد.
اگر زمان كافي در اختيار نداريد فرجه هايي كه براي راه اندازي سايت يا فروشگاه اينترنتي خود در نظر ميگيريد ميتواند به جاي دو ساعت به مدت ۱۰ دقيقه در نظر گرفته شود. براي توسعه سايت و ايجاد يك روال منظم كه در جست و جوي آن هستيد، “پيگيري” كليد موفقيت شما مي باشد.
“مشتريان كالاهاي من را دوست نخواهند داشت.“
- بازخورد بگيريد.
روبرو شدن با نظرات متعددي كه در اينترنت وجود دارد مي تواند ترسناك به نظر برسد، اما با تبديل كردن سايت يا فروشگاه اينترنتي خود به يك سايت عمومي، منابع ارزشمندي در اختيارتان قرار مي گيرد. – منظور دريافت بازخورد عيني است. اگرچه اين ايده ي بازخورد ممكن است تهديدآميز به نظر برسد اما در واقع يكي از بهترين راه ها براي بهبود بخشيدن سايت يا فروشگاه اينترنتي شما همين دريافت بازخورد از مشتريان است.
- به صورت غيررسمي ميزان كاربردي بودن سايت يا فروشگاه اينترنتي خود را تست كنيد.
تست كاربردي بودن سايت يا فروشگاه اينترنتي به صورت غير رسمي اساسا به معناي نشستن يا ارتباط برقرار كردن با اشخاصي است كه از سايت يا فروشگاه اينترنتي شما استفاده مي كند، بنابراين مي توانيد انتقادات يا پيشنهادات آنها را دريافت كنيد. سرويس هايي هستند كه اين خدمات را براي شما انجام ميدهند، اما اگر بخواهيد با حداقل هزينه آن ر ا انجام دهيد كافي است از دوستانتان كمك بگيريد تا با بررسي سايت شما انتقادات و پيشنهادات خود را در اختيارتان قرار دهند. فقط به ياد داشته باشيد كه آزمودن سايت خود حتي با يك نفر ۱۰۰% بهتر است از اينكه هيچ آزموني انجام ندهيد.
با نشان دادن سايت يا فروشگاه اينترنتي خود به دوستان نزديك و خانواده خود شروع كنيد تا با اين كار اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد. سعي كنيد با پرسيدن سوالات خاص، انتقادات و پيشنهادات سازنده تري را گردآوري كنيد. مثل اينكه “آيا با وجود تصوير پس زمينه جديد ميتوانيد به وضوح متون نوشته شده را بخوانيد؟”. به جاي پرسيدن سوالات كليشه اي مثل “نظر شما در مورد سايت يا فروشگاه اينترنتي من چيست؟” كه در جواب هركسي مي خواهد بگويد”عالي است!” . يك ايده خوب اين است كه از كساني كه سايت يا فروشگاه اينترنتي شما را تست ميكنند بخواهيد تا وظايف خاصي كه مد نظر شماست را انجام دهند. به عنوان مثال، از آنها بخواهيد از فروشگاه اينترنتي شما چيزي بخرند و اگر در هر يك از مراحل خريد به مسئله مبهمي برخورد كردند يا ايرادي در اين پروسه پيدا كردند به شما اطلاع بدهند؛ به اين ترتيب ميتوانيد بينش وسيعي نسبت به ديگر نقاط سايت يا فروشگاه اينترنتي خود به دست آوريد.
سپس دايره مخاطبان خود را افزايش دهيد، از برخي از مشتريان دائمي خود كه با آنها در ارتباط هستيد بخواهيد تا سايت يا فروشگاه اينترنتي شما را بررسي كنند و نظر خود را در مورد آن به شما اعلام كنند.
لازم نيست سايت يا فروشگاه اينترنتي خود را بر روي هر كدام از پلت فرم هاي رسانه هاي اجتماعي تبليغ كنيد، فقط كافي است درمورد آنچه نياز به تغيير دارد، بازخورد دريافت كنيد يا درمورد آنچه از سايت شما براي بازديدكنندگان مورد توجه است اطلاعات كسب كنيد. اين مهم است كه ايده هاي خود را دنبال كنيد اما فرصت دريافت انتقادات يا پيشنهادات از ديگران را از دست ندهيد.
- رضايت مشتريان خود را بررسي كنيد.
ايده ديگر اين است كه بررسي هاي مشتريان را كنار هم قرار دهيد. ما فرم هاي گوگل را به عنوان ابزاري با كاربري آسان ترجيح ميدهيم كه شما مي توانيد از آن ها به عنوان يك سمبل نظرسنجي براي سايت يا فروشگاه اينترنتي خود استفاده كنيد. شما همچنين مي توانيد اين فرم ها را در صفحه پرداخت خود به عنوان يك پنجره كه ظاهر مي شود قرار دهيد يا آن را به همراه ايميل تاييد سفارش ارسال كنيد. در نهايت پاسخ هاي مشتريان را گردآوري كرده و نتيجه گيري كنيد.
نمونه يك بررسي رضايت مشتري
اگر شما يك سايت يا فروشگاه اينترنتي جديد راه اندازي كرده ايد، يك گزينه انتخابي اين است كه پيغام كوچكي را روي صفحه اصلي خود، در بالا يا پايين صفحه و يا حتي در پست بلاگ خود قرار دهيد با مضموني شبيه اين كه: “به سايت يا فروشگاه اينترنتي من خوش آمديد! مايل به دريافت نظرات و پيشنهادات شما هستم.” به اين ترتيب بازديدكنندگان متوجه مي شوند كه سايت شما جديدا راه اندازي شده است (و انتظارات خود را بر اين اساس پايه ريزي مي كنند) و مي دانند كه شما مايل به دريافت بازخورد و انتقاد يا پيشنهاد از سوي آنها هستيد.
- كمك بگيرد
از كساني كه در اطراف شما هستند و نسبت به شما در بعضي از زمينه ها قوي ترند كمك بگيريد. اگر شما در نوشتن قوي هستيد اما در تصوير سازي يا عكس برداري قوي نيستيد، در شبكه خود از كسي كه در زمينه گرافيك مهارت دارد كمك بگيريد. موانع خود را با جزئيات بنويسيد و آن ها را با كسي كه مورد اعتماد شماست به اشتراك بگذاريد تا ديدگاه هاي مختلف در مورد چگونگي حل و فصل آن ها را به دست آوريد.
اگر هنوز هم شك و ترديد داريد، درمورد آنچه واقعا باعث ترس و نگراني شما مي شود فكر كنيد و ببينيد كه آيا اين ترس واقع بينانه است، سپس درمورد آنچه درك كرده ايد از خودتان سوال كنيد كه آيا اين بازخورد، بازخوردي بدي است يا خير؟!
به اين حالت دروني خود به عنوان يك تجربه يادگيري نگاه كنيد. “ترس از ناشناخته ها”. در خودتان و ديگران اعتماد به نفس ايجاد كنيد. يك ضرب المثل معروف ميگويند تنها راه تست كردن آب اين است كه درست داخل آن شيرجه بزنيد.
در نهايت در نظر بگيريد كه در مقايسه با آنچه به دست مي آوريد چه چيزي را از دست خواهيد داد. بدترين اتفاقي كه مي تواند رخ دهد اين است كه اگر مردم سايت يا فروشگاه اينترنتي شما را دوست نداشته باشند، مجبور مي شويد آنرا تا حدودي تغيير دهيد. اما به ياد داشته باشيد كه رضايتبخش ترين لحظات معمولا خارج از حوزه راحتي خود و پس از تحمل سختي و پيگيري مستمر جهت رسيدن به نتيجه مطلوب به دست مي آيند.
منبع: سايت hooneria