راهنما واردات كالا به ايران

طراحي سايت، سئو، طراحي فروشگاه اينترنتي

راهنما واردات كالا به ايران

۴۶ بازديد

تجارت و داد و ستد ما بين كشورهاي مختلف سابقه اي طولاني دارد. انسان از گذشته به دنبال پاسخ گويي به نيازهاي خود از اقصي نقاط جهان بوده است. وارد شدن و صدور كالا ما بين كشورهاي مختلف و به صورت كلي بازرگاني بين الملل در سطح كلان بر اساس تئوري هاي مطرح شده از مزيت مطلق آدام اسميت تا الماس ملي پورتر بررسي مي گردند. ولي در سطح خرد اغلب به بررسي و مطالعه پروسه تجارت بين الملل در سطح يك كمپاني پرداخته ميشود.

جهت انجام واردات كالا اعم از خريد كالا، حمل و ترخيص كالا از تمامي كشور ها به همراه مشاوره با ما در ارتباط باشيد.

مراحل واردات كالا به ايران چيست؟

 

انتخاب كالا براي واردات
كمپاني ها جهت انتخاب كالا مطالعات داخلي و خارجي گسترده اي انجام مي دهند و كالاي موردنظر خود جهت واردات را بر اساس عوامل زيادي انتخاب مينمايند. در خيلي موارد افراد تازه كار مشكل انتخاب و ورود به يك بازار تازه را دارند. انتخاب يك كالا به معني وارد شدن به يك صنعت است و پيچيدگي هاي بسياري دارد. اغلب افراد و كمپاني ها شاخص هاي زيادي را جهت انتخاب كالا مورد مطالعه و بررسي قرار مي دهند كه به چند دسته عامل اصلي طبقه بندي ميشوند. اين موارد اصلي كه هر كدام چندين زير مجموعه دارند عبارتند از:

-موارد مربوط به شركت خريدار (قدرت خريد، قدرت مالي،وغيره....)

-موارد مرتبط با محيط رقابت جذابيت بازار، موانع ورود به بازار)

-موارد مرتبط با قوانين و مقررات (مجوزهاي مورد نياز، قوانين مربوطه، ...)

-موارد تاثير گذار در انتخاب تامين كننده (شهرت و موقعيت تامين كننده، توانايي توليد،...)


- مكاتبه و مذاكره براي واردات كالا به ايران
وارد كننده كالا يا خريدار اغلب پس از انتخاب كالا اغاز به گردآوري اطلاعات از مراجع مختلف و منبع يابي مينمايد. از سمت ديگر صادر كننده كالا يا فروشنده هم در تلاش هاي خود جهت بازاريابي و فروش محصول تلاش دارد به مشتريان بين المللي دست پيدا كند. با اهميت ترين ابزارهاي بازاريابي و برقراري ارتباط ما بين خريدار و فروشنده بين المللي مكاتبه و مذاكره بازرگاني ميباشند. اين دو وسيله بر عكس ديدگاه هاي راحتي كه گاهي اوقات با آن رو به رو ميشويم، از راه كار هاي كاملا تخصصي و حرفه اي برخوردار مي باشند و بهتر است توسط متخصصين مجرب انجام بشوند.
 
مكاتبه و مذاكره  جهت واردات كالا به ايران در حقيقت يك نوع برقراري ارتباط ميباشد. در ارتباطات يك فرستنده پيام ذهني خود را كدگذاري نموده (با سه كد كلمات، لحن صدا و زبان بدن) و براي طرف مقابل (گيرنده) ارسال و وي پيام را كدگشايي كرده و ادراك روي مي دهد. جهت موفقيت در مكاتبات و مذاكرات بين المللي، شخص بايد ضمن تسلط بر زبان عمومي، از دانش و تخصص كافي در زبان تخصصي و امور و مفاهيم عملياتي تجارت بين الملل هم برخوردار باشد 

 

- نحوه اعتبار سنجي فروشنده كالا در بازرگاني بين الملل:

در صورت تازه كار بودن يا عدم شناخت فروشنده حتما پيش از واريز پول از روش هاي زير اقدام به اعتبار سنجي فروشنده كنيد:

الف: اعتبار سنجي فروشنده قبل از ارسال وجه كه راهكارهاي خيلي زيادي دارد:
١. سرچ اينترنتي
2. درخواست پروفايل كسب و كار از فروشنده 
3. به كار گيري منابع اطلاعاتي و كمك رايزن هاي بازرگاني در كشورهاي مختلف (اطلاعات رايزن هاي بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف را مي توانيد از وب سايت https://www.tpo.ir/ دريافت نماييد. 
۴- استفاده از خدمات سفارتخانه ها و مراكز اطلاعاتي كشورهاي مختلف در ايران.
5- استفاده از سايت هاي اطلاعاتي دولتي كشورهاي فروشنده از جمله سايت سازمان توسعه تجارت كشورها با جستجوي عبارت زير در موتورهاي جستجوگرtrade promotion center of …  با ذكر نام كشور هدف
۶- استفاده از شركتهاي كارگو ايراني مستقر در كشور مبدا حمل
۷- بازديد فني
ب: تدوين قرارداد حرفه اي
ج: تقاضاي اسناد مناسب و تاييد شده از فروشنده
د: درخواست ضمانتنامه بانكي پيش پرداخت
ه: بازرسي كالا

 

- استعلام قيمت كالا و در خواست ويژگي هاي فني و كاربردي كالا

 

- دريافت Sample يا نمونه كالا


- جمع بندي و تصميم گيري نهايي براي خريد كالا


- صدور پيش فاكتور proforma invoice
پس از مكاتبه و مذاكره بين خريدار و فروشنده و نهايي شدن شرايط معامله، فروشنده اقدام به صدور پيش فاكتور مي نمايد. پيش فاكتور اولين سندي است كه در معامله بين المللي صادر مي شود و در بر گيرنده شرايط معامله مي باشد. اين سند در مراحل بعد از جمله اخذ مجوز ثبت سفارش، گشايش اعتبار اسنادي و ترخيص كالا استفاده مي شود.
در زمان نهايي شدن اين سند، وارد كننده كالا بايد كل فرايند واردات را تحليل نموده و بعد از آناليز مالي، زماني و مجوزهاي مورد نياز براي گامهاي بعد برنامه ريزي كند. 

 

- تعيين تعرفه كالا يا كد HS و اخذ اطلاعات در باب قوانين گمركي و ترخيص آن كالا

 

- حدس زدن هزينه هاي ترخيص كالا از گمرك كشور و تعيين قيمت تمام شده كالا در محل خريدار


- اخذ مجوزهاي واردات كالا
پس از صدور پيش فاكتور از سوي فروشنده و ارسال آن براي خريدار، طبق ماده ۸ قانون صادرات و واردات كشور، خريدار بايد جهت اخذ مجوز ورود و يا مجوز ثبت سفارش اقدام نمايد. مجوز ثبت سفارش در واقع مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ورود كالا مي باشد كه براي ادامه پروسه لازم و ضروري مي باشد. برخي اوقات واردكنندگان در انتهاي فرايند يعني بعد از حمل و قبل از ترخيص كالا اقدام به اخذ مجوز ورود مي كنند. بهتر است مجوز ثبت سفارش بعد از صدور پيش فاكتور و قبل از پرداخت وجه معامله اخذ گردد، زيرا ممكن است وضعيت ورود كالا در طول زمان تغيير كند يا اينكه از ابتدا آن كالا ممنوع بوده و بازرگان از اين امر مطلع نبوده باشد. 
بعد از صدور پيش فاكتور بهتر است شرايط ورود كالا و مجوزهاي لازم مورد بررسي و مطالعه قرار گيرند تا با شرايط پيش بيني نشده اي رو به رو نشويم. هر كالايي شرايط خاص خود را دارد و هر سازمان با در نظر گرفتن موارد منحصر به فردي مجوز ورود يا صدور صادر مي كند. گمرك در آخرين گام بررسي مي كند كه كالاي مورد بحث مشمول اخذ كدام مجوزها مي باشد و صاحب كالا بايد پيش از ترخيص آن مجوزها را اخذ و به گمرك ارائه دهد. 
 
بهترين مرجع براي مشخص كردن اينك ه كالا مجاز، مشروط يا ممنوع مي باشد، دفتر واردات گمرك ايران است. با مراجعه حضوري به دفتر واردات يا پرسش از گمركات اجرايي مي توانيد وضعيت كالاهاي خود را تعيين كنيد. همچنين استفاده از خدمات مشاوره اي حق العمل كاران گمركي در اين موضوع هم مفيد مي باشد. وضعيت ورود و صدور كالاها و مجوزهاي مورد نياز براي اغلب كالاها در مندرجات ذيل يادداشت هر فصل سيستم هماهنگ شده (HS) آورده شده است.

 

- ثبت سفارش كالا در سامانه جامع تجارت و تامين ارز براي واردات كالا

پيشنهاد داريم حتما پس از توافقات اوليه، تصميم گيري نهايي و اخذ مجوزها اقدام به ثبت سفارش صورت گيرد. زيرا گاها بعلت تغيير قوانين داخلي بازرگاني كشور حتي با پرداخت مبلغ بيعانه كالا به فروشنده، وارد كننده قادر به ورود كالا به كشور نمي باشد.


- توافق و انتخاب روش پرداخت بين المللي براي واردات
پس از دريافت مجوزهاي ورود و يا صدور كالا توسط تاجر، نوبت به انتقال پول و كالا مي رسد. در حقيقت در هر معامله بين المللي ۴ مورد بين فروشنده و خريدار منتقل مي شود. در ابتدا بين طرفين اطلاعات منتقل مي شود. خريدار نياز خود را تعريف كرده و فروشنده نيز شرايط و موارد مورد نظر خود را روشن ميكند. پس از منتقل كردن اطلاعات ۳ مورد ديگر شامل كالا، اسناد حمل و پول جابجا ميشود.
بديهي است كه ابتدا اطلاعات انتقال مي يابد، اما اينكه بعد از اطلاعات، كالا يا پول جابجا شود بستگي به روش پرداخت انتخابي طرفين دارد. طرفين ۴ روش اصلي براي انتقال پول در دسترس دارند كه عبارتند از

1-پيش پرداخت

2-تجارت بر مبناي حساب باز

3-برات

4-اعتبار اسنادي.

 

- بازرسي كالا قبل از حمل

 

 - توافق و انتخاب بيمه و روش حمل و نقل كالا

 

- امور گمركي و ترخيص كالا

پرسش هاي مهم واردات كالا به ايران

آيا واردات كالا بدون ارايه گواهي مبدا به گمرك و بانك امكانپذير مي باشد؟

بله هست. گواهي مبدا حذف شده اما براي اينكه ارايه ندين بايد همه موارد رو خيلي زياد توجيه كنيد.

جهت ثبت سفارش، از من ميخوان بانك معرفي كنم! فرقي ميكنه كه من چه بانكي معرفي كنم؟

خير تفاوتي ندارد و قوانين وارداتي در تمام بانكها يكسان مي باشد.

آيا ميتونيم يك ثبت سفارش كلي واردات بگيريم براي چند تا سند؟

منظورتون اينه كه يكجا ثبت سفارش كلي بزنيد ولي محموله پارت پارت بياد؟! بله ميشه در سامانه جامع تيك حمل به دفعات رو فعال نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.